13 Tussentijd

Wat doe je als een tussentijd zich oprekt van een periode die wel een begin kent, de komst van het virus, maar nog niet echt een eindpunt heeft. De onzekerheid die dat teweeg brengt kan verlammend werken terwijl je ook gebruik zou kunnen maken van de open gevallen tijd om nieuwe werk te ontwikkelen. Hoe ga ik met de ontstane situatie om.
Vorig jaar, 7 maart 2020, was de opening van de tentoonstelling Hooglicht een door mij gecureerde tentoonstelling bij Omstand, presentatieruimte voor actuele kunst in Arnhem. De opening was druk bezocht, maar na 2 weken moest Omstand sluiten vanwege de lockdown. Heel jammer, maar wel goed dat de tentoonstelling nog even gezien is geweest.
Het werk aan de tentoonstelling kende een lange voorbereidingstijd, wat deels te maken heeft met mijn werkwijze. Meestal begint een idee voor een project met veel gedachten die zich langzamerhand uitkristalliseren, waarbij ze door een filter gaan totdat er een destillaat overblijft. De beginperiode is meestal chaotisch, alles loopt in mijn hoofd door elkaar. Het is niet de fijnste tijd, maar noodzakelijk. Om nieuwe wegen te zien en in te slaan moet je af en toe verdwalen.
Projecten en tentoonstellingen vind ik daarom ook zo fijn. Ze hebben kop en staart en daartussen mag er van alles door elkaar buitelen, maar het kader is duidelijk. In maart zat ik echter in mijn atelier met een agenda met strepen door tentoonstellingen en projecten die afgelast of verplaatst waren.
Wat te doen. Wat is er mogelijk vroeg ik me af, iets dat wel kan doorgaan. Zoek het dichtbij want daar ligt vaak het goud waar je overheen kijkt om naar de zon aan de horizon te kijken. Oh, ja dichtbij, mijn blog Hoog Licht, waarin ik verslag doe van de route die het kijken aflegt, hoe fijn zou het zijn om die berichten te bundelen.
En zo kwam in samenwerking met vormgeefster Sophie van Kempen de publicatie Hoog Licht tot stand. Een leporello met daarin 4 boekjes met teksten en afbeeldingen op basis van de blogberichten. In de week voor Kerstmis 2020 was Hoog Licht klaar in een oplage van 200. We realiseerden ook een speciale editie van 25 stuks, een box met daarin de publicatie en een ovaal uit de serie Leftovers. Dit was een succes, de speciale editie was na een paar dagen vrijwel uitverkocht.
Het werken aan de ovalen voor de speciale editie had nog een ander gevolg, het zette namelijk wat in gang in mijn kijken. Ovalen gingen opvallen, in het landschap, op de grond, in huis. Nu ben ik ze aan het rubriceren, ze aan het tekenen en op schaal aan het maken. Het plan voor een reeks ovalen wandpanelen neemt vastere vorm aan.
De ideeën buitelen als vanouds door en over elkaar, maar dat is goed. Ik kan verder. De ovaal heeft zich in mijn kijken genesteld, ze beweegt vrij rond tussen de wanden van de tussentijd en ik beweeg mee. [28 maart 2021]
https://www.omstand.nl/news/hooglicht/
https://marenaseeling.nl/news/publicatie-hoog-licht/
https://marenaseeling.nl/blog/

 

Delen
Op de hoogte gehouden worden van nieuwe berichten? Abonneer

Meer berichten